söndag 15 april 2012

82

Mormor hade en kusin som hette Märta Bengtsson. Det är hon som är tvåa från vänster på bilden, hon är inbegripen i en livlig diskussion med Ingvar. Den kanske inte är så livlig förresten, det är nog mer hennes ansiktsuttryck som är livligt. Jag hittade den här bilden idag i en låda när jag letade efter lämpliga objekt till bloggen. Med på bilden är från vänster: Ingvar, Märta B, Gunnar Bengtsson (hennes man), mamma, moster Lotta. Vi är hemma hos mamma och Alf på Svennebygränd i Rinkeby. De har bott där några år efter flytten från Östervägen i Solna. Nu har de en fullt modern hyreslägenhet, den i Solna var trivsam men saknade till exempel dusch. Det var inte så ofta som vi umgicks med Märta och Gunnar. De bodde på Skånegatan på Söder i en etta med möblerbar hall. Märtas föräldrar, Ville och Jenny, bodde på Blekinggatan. Märta hade i alla år arbetat på Åhlén & Holm på Ringvägen, Gunnar jobbade på Saxon & Lindströms tryckeri. Därifrån fick han ta med sig alla möjliga tidningar hem, det var väl en personalförmån. När vi hälsade på dem i sommarstugan i Åkersberga, var det alltid skönt att kunna slinka undan med en Fantomen eller någon annan favorit. Märta och Gunnar hade en dotter, Gun, som i sin tur hade sonen Göran. Vad som blivit av dem vet jag inte. Det jag minns bäst av Märta är hennes röst som hade en alldeles speciell klang. Jag kan höra den inom mig men jag kan inte imitera den. Både Märta och Gunnar var väldigt snälla och sympatiska människor, man kände sig alltid välkommen hos dem. Efter Märtas död, höll min mamma och Gunnar kontakten. De ringde ibland, skickade julkort men träffades så vitt jag vet aldrig mer. Kanske är det här sista gången? Så kan livet vara ibland, att det är sista gången fast man inte vet om det. Som tur är.