lördag 14 april 2012

78

Ragnhild var inte med på kortet med våra amerikanska släktingar beroende på att det var hon som höll i kameran men så här såg hon ut. Jag kan tänka mig att bilden är tagen på 1970-talet. Hon och maken Abe (Abraham) bodde i Chicago, jag är osäker var. Ett namn poppar upp: Glenview. Kan det stämma? Säkert finns adressen skriven någonstans bakpå ett foto men jag orkar inte bläddra igenom alla album. Vid kontroll på Google finns det dock ett Glenview i närheten av Chicago. Det ligger 29 kilometer norr om Köttstaden, i Cook County. År 2000 var innevånarantalet 41 847. Kraft Foods är den största arbetsgivaren, tätt följd av ABT Electronics och Glenbrook Hospital. Jag vet inte vilken sorts arbete Ragnhild hade under sina första år i USA. Inte heller vet jag exakt när hon träffade Abe men jag tror att de gifte sig tidigt. Han var en duktig affärsman (fastighetsmäklare). Efter giftermålet tror jag inte att det fanns någon anledning längre för Ragnhild att arbeta, hon blev försörjd ändå. Ett barn var på väg men det dog strax efter födseln, därefter blev det inga fler. Överhuvudtaget var nativiteten dålig bland de fyra syskonen. Anna fick inga barn, Elsa fick en dotter, Ture var barnlös liksom även då Ragnhild. Elsas dotter hette Janet. Hon fick två döttrar, Cathy och Sally. Janet är död, Cathy och hennes syster lever och bör vara i min ålder. Jag träffade Ragnhild när hon kom på besök till Sverige 1987. Hon bodde då hemma hos mamma och Alf i Gustavsberg. Syskonkärleken visade sig dock inte vara den bästa. Hon och Alf tröttnade snabbt på varandras sällskap. Däremot kom min mamma och Ragnhild bra överens. Efter att Ragnhild rest tillbaka hade de brevkontakt ända fram tills den dag då breven från andra sidan Atlanten upphörde komma. Vi förstod att någonting hade hänt men visste inte vad. I och med internet blev det lättare att få fram uppgifter. På en webbsida över avlidna personer i USA kunde vi läsa oss till att Renee (Ragnhild) Nahin hade avlidit 14 februari 1996. Det blev ingen flytt tillbaka till Sverige som hon funderat på. Kanske bäst så. Hennes svenska blod var för länge sedan utbytt mot amerikanskt, hon trivdes nog bäst "over there".