onsdag 11 april 2012

72

Vi hade blivit äldre, nu gick vi i sexan. 6 B var namnet på vår klass, skolan hette Näsby skola och Maj-Britt Nordfeldt var vår klassföreståndare. Hon hade haft oss sedan i fyran. Det var då vi flyttade tillbaka till "storskolan" från de provisoriska lokalerna i Höstfibblan. Vi var på banan igen kändes det som. Dessutom var vi störst i skolan, tillsammans med A och C klasserna förstås. Jag minns inte om det även fanns en D klass. Att vi var många som var födda 1949 stod dock helt klart. Det var ju anledningen till att vi gått tvåan och trean i Höstfibblan, klassrummen i Näsby skola räckte helt enkelt inte till. Skolan bestod av två byggnader, en yngre och en äldre del. Det är den äldre som syns på skolkortet. Vårt klassrum låg på andra våningen och hade de tre fönstren längst åt vänster. Jag satt längst bak vid fönstret, min favoritplats. Enligt kortet var vi trettio elever i klassen. Man kan då tänka sig att vår fröken skulle ha haft det svettigt men jag tror inte att så var fallet. Vi var nog ganska snälla och välartade överlag. Visst förekom en del tjatter på lektionerna och ibland åkte någon ut i korridoren men på det hela taget vill jag beskriva vår klass som en A klass fast vi hette B. Möjligen efterrationaliserar jag nu. Kanske andra minns situationen annorlunda. Av mina klasskamrater är det bara ett fåtal som jag under åren haft kontakt med. Visst är det konstigt. Man tycker att man borde stöta på varandra både här och där men så är inte fallet. Ulf Stigstedt är den jag känner bäst, vi träffas med jämna mellanrum. Susanne Björkestad (nu Andersson), Annika Platemar (Ahlqvist), Solbritt Thuresson (Grant) och Jan Wallén är jag vän med på Facebook, detta fantastiska medium som ingen skulle ha förstått vad det var 1962. Av övriga har jag några gånger träffat Bengt-Olof Ståhl samt Kenneth Larsson, Per-Ove Öhlin, Lars-Erik Jonnarth, Allan Nyberg och Inger Hallgren. Möjligen har jag träffat några fler vid enstaka tillfällen. Resterande har jag inte sett sedan skoltiden. Ingrid Noaksson lär bo i Australien. Hoppas att hon trivs bra där på andra sidan jordklotet. Själv bor jag i Vallentuna och där trivs jag fint. Nu slår vi igen skolkortet för klass 6B 1961-1962. Vi var en bra klass, låt oss vila i frid.