torsdag 5 april 2012

58

Thomas och Ulf sittande på en bänk i familjen Stigstedts trädgård. Ulfs mamma Tyra tog kortet. På baksidan har hon skrivit våra namn samt tidsbestämningen "sommaren 1961". Jag hade blivit tillfrågad om jag ville klippa familjens gräsmatta medan de var på semester. Det kunde jag naturligtvis tänka mig. Det är en varm sommardag. Ändå har jag på mig såväl skjorta som tröja. På fötterna sitter ett par gymnastikskor. Jag har för mig att vi efter bilden gick ner och spelade fotboll på Mosstorpsplanen. Den låg (ligger) inte långt från gamla brandstationen där det också fanns en ishockeyrink som brandmännen spolade om vintrarna. Men vem tänker på is och kyla mitt i sommaren? Jag vet inte vart familjen Stigstedt skulle åka på semester just den här gången, kanske utomlands. Då packades bilen full med tält och sovsäckar och två grabbar, Ulf och Bo, i baksätet. Pappa Björn körde förstås och Tyra satt bredvid, antagligen med kameran i högsta hugg. I hennes händer fick Instamaticen jobba tills den blev glödhet. Men det var några år senare för denna kameratyp introducerades inte förrän 1963. Den var populär i många år, enkel och slitstark, en slags modern lådkamera. Film fanns faktiskt att köpa ända till 2007. Gräset blev klippt åtminstone två gånger, kanske tre. Jag cyklade dit från Ensta Gård, det var som ett litet äventyr i sig. Lägger man ihop alla vardagens små äventyr, får man nog så småningom ihop till ett enda stort. Det är mitt mål med den här bloggen, kanske kommer det att nås med inlägg nr. 100.