lördag 31 mars 2012

51

Det knackade på dörren hemma i stugan, två "fina" herrar från Uppsala stod utanför och bad att få komma in. De berättade att RT:s förlag planerade att ge ut en serie böcker om lantarbetarna i Sverige, en bok för varje landskap. Vårt var förstås Uppland. Kunde Märta och Zackéus tänka sig att bli med? Det kunde de. Det som behövde göras var en kort intervju samt att ett foto lämnades in. Boken var tänkt att bli ett praktverk och då behövdes många bilder. Nu minns jag inte om intervjun gjordes på en gång eller om de återkom senare men i boken hamnade i alla fall mormor och morfar. Det var stor och tung i rött, halvfranskt band med Märta och Zackéus namn tryckta i guld på pärmen. De första 240 sidorna upptogs av lantarbetets och lantarbetarförbundets historia, därefter följde i bokstavsordning lantarbetarna i Upplands distrikt. Den förste hette Gustav Abrahamsson från Angarn och den siste, på sidan 658, var Karl Östman från Bro. Morfar och mormor återfinns på sidan 343. Morfar berättar om sin första anställning i Rö där dagslönen var 50 öre. Sin nuvarande anställning, på Tibble gård, är han mycket nöjd med. Det är bra stämning och trevliga arbetskamrater. Mormor flikar in att hon också fått slita för brödfödan. Liksom morfar trivs hon bra vid Tibble och boendet finns ingenting att anmärka på. Jag har för mig att det tog väldigt lång tid innan vi fick den utlovade boken. Den dök inte upp förrän efter flera påstötningar. Nu står den i min egen bokhylla och fortfarande är den tung och imponerande. Jag kan inte tänka mig att särskilt många av de som är med i boken, fortfarande lever. Det ska i så fall vara de som är födda efter 1920. Näste man efter morfar heter Åke Eriksson från Örsundsbro, han är född 1924. Det ska vara han i så fall. Åke, om du läser det här kan du väl höra av dig. Det skulle vara intressant att få prata med dig.