fredag 9 mars 2012

18

Jag läser om ön Sachalin när jag egentligen borde fortsätta med mina självbiografiska anteckningar. Sachalin är en långsmal ö belägen på Rysslands östkust vid Okotska havet. För inte så länge sedan var det omöjligt för en turist att besöka ön, det var helt enkelt förbjudet. Nu går det om än med vissa svårigheter. Men vad ska jag göra där? Och hur ska jag ta mig dit? Att flyga klarar jag inte och den transsibiriska järnvägen är inget realistiskt alternativ. Anton Tjechov gjorde resan 1890 och utkom några år senare med boken "Ön Sachalin", en beskrivning av fångläger, brott och straff, mänsklig förnedring och fruktansvärda levnadsförhållanden i största allmänhet. Vad har jag där att göra? Om man inte är intresserad av natur är sevärdheterna få. Längst bak i ett fotoalbum hittade jag en sida som morfar skrivit. Jag har aldrig sett den tidigare. Det som beskrivs är julen 1958. Vi hade besök av morbror Kalle och hans fru Ingrid, de sov över. På juldagsmorgonen blev det kaffe på sängen och Kalle tog sig en nubbe (så tidigt?). Sedan åkte vi hem till moster Lotta och hennes man Ingvar som bodde 8 trappor upp på Hangarvägen i Hägernäs. Där åt vi middag, pratade och tittade på TV. Morfar konstaterar att de har "en sabla utsikt". På Annandag jul är det lugnt igen. Vi äter frukostmiddag och har det bra. Morfar skriver att Thomas, dvs. jag, "läser, studerar, ritar". Det verkar jag fortfarande hålla på med. Ingenting förändras.