lördag 24 mars 2012

39

39 låter på något sätt dramatiskt. Kanske tänker jag på "De 39 stegen", först boken av John Buchan, därefter filmen av Alfred Hitchcock. Troligen får man också 1939 i tankarna, året då andra världskriget bröt ut. Den här bilden togs tjugo år efteråt. Jag hade fått en kamera i present. Det var en Agfa Isola 1, inköpt på Mobergs Foto i Roslags-Näsby. Kameran hade få inställningsmöjligheter men tog ändå förvånansvärt bra bilder, vilket dock denna inte är ett exempel på. Jag måste ha darrat till i exponeringsögonblicket, därav oskärpan. De som snällt radat upp sig framför mig denna vackra sommarsöndag, är från vänster: moster Lotta, min mamma, morbror Kalles fru Ingrid samt Alf, gift med min mamma. Vi tog en promenad bort mot Täby Galopp som då höll på att byggas. Självklart hade jag kameran med mig. Den hängde runt halsen i en rem. Filmen, troligen också från Actien Gesellschaft für Anilin-Fabrikation, var av typen 120-film som gav 12 negativ i formatet 6X6. Det räckte, så mycket fotograferande blev det inte. Det var synd för idag finns det många bilder av vardagskaraktär, som jag gärna velat se. Nu blev det mer att kameran togs fram vid festliga tillfällen. Det här var ett sådant. Självklart skulle motivgruppen ha placerats mitt i bild. Nu blir Alf lite avklippt medan det finns gott om utrymme på moster Lottas sida. Vid Täby Galopp gjorde vi inget särskilt, stod och tittade bara. Det som nu är Marknadsvägen var åkermark. Inte ett hus fanns mellan Galoppen och Viggbyholm. Jag antar att vi vände tillbaka när vi tittat färdigt, kanske hade mormor satt på pannan och väntade nu med nykokt kaffe och gott vetebröd. Eftersom Ingrid var med, var säkert Kalle det också. Jag kan tänka mig att han och morfar satt och pokulerade ungefär som de gjorde på bilden i inlägg 37. Det kanske var just vid det här tillfället som de gjorde det? Tyvärr går det inte att minnas allt även om skulle vilja det.