måndag 19 mars 2012

30

Ett nytt bildmysterium. Min mamma Ingrid bär in mig i huset vid Hagby gård där vi bodde innan vi flyttade till Tibble. På bildens baksida finns en datumnotering skriven med blyerts: 1 maj 1945. Hur kan det ha gått till? Jag föddes ju den 30 mars 1949. Är jag fyra år äldre än jag, och hela mänskligheten, trott? Det finns ingen chans för feltolkningar eftersom femman är mycket tydligt skriven. Antingen är det ett annat filtinvirat barn som bärs in eller också har den som skrivit, troligtvis min mor, missat tiden helt. Hur troligt är det? Visst är det väl ett barn som ligger i filten? Jag tycker mig skymta ett litet ansikte därinne. Detta är en gåta som vi aldrig får veta svaret på. Huset vid Hagby finns faktiskt kvar. Det ligger på höger sida strax innan gården om man kommer den kurviga vägen från Vallabrink. Högst upp sitter en skylt med ett årtal; 1906. Som en kuriositet kan nämnas att mormor och morfar ligger begravda mitt emot den siste ägaren till Hagby gård. Han hette Åke Lindstedt.