måndag 5 mars 2012

12

Nummer 12 i raden av maniska, självutlämnande anteckningar från ett liv som tycktes så långt men nu verkar ganska kort. Bilden föreställer morfar som murar in en järngryta i en pannmur. Jag rör i grytan och mormor övervakar hela spektaklet. Det som ska bli till är vår tvättmaskin. Man la tvätten i grytan och tände i pannmuren, då värmdes vattnet till lämplig temperatur och de smutsiga kläderna blev rena. Populära tvättmedel vid denna tid var Surf, Jör och Radion. Det som användes mest för vittvätt var dock lutpulver. Då blev det vita vitare än det någonsin varit tidigare. Av förklarliga skäl användes pannmuren endast under den varma årstiden. Vintertid fick tvätten ställas på spisen i en annan gryta. Jag kommer inte ihåg hur ofta det tvättades men jag kan tänka mig att man samlade ihop smutskläderna under en längre period och sen tog allt på en gång. Något "duttande" var det inte tal om. Jag kan också tänka mig att kläder byttes mer sällan än vad vi gör idag. Visserligen var det viktigt att vara hel och ren men nog kunde en tröja hänga med i en vecka utan svårighet. På somrarna hängdes förstås tvätten på klädstreck utomhus. På vintrarna hängdes den inomhus på bästa sätt. Jag tror att lakan o.dyl. sparades till den första utomhustvätten just på grund av torkningsproblemet. Så mycket mer att säga om hur vi tvättade går nog inte just nu. Kanske återkommer jag till ämnet senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar