söndag 18 mars 2012

28

Telegram på födelsedagen! Det är moster Lotta som skickar ett till mig. Telegrammet är avsänt från Enskede. Där arbetade hon på Carl Larssons charkfabrik i slakthusområdet. Året är 1954. Jag trodde att morfar skulle ha skrivit något om väder och vind den 30 mars i sin dagbok men jag hittade ingen sådan för 1954. Den måste ha kommit bort. Det var stort att fylla fem, man var plötsligt någon. Jag tycker om det här telegrammet med de nordiska flaggorna högst upp. Motivet hette Lx 52. Lx stod för lyx. Alla telegram med bilder kategoriserades som lyx. Sådana fick man på bemärkelsedagar, när man tog studenten, gifte sig etc. Ända fram till 1977 levererade Televerket dessa försändelser. Jag hade ingen aning om att behållningen för telegrammen gick till Riksföreningen mot tuberkulos. Det fanns över 100 motiv att välja mellan. Anledningen till att moster Lotta valde just det med flaggorna, har jag ingen aning om. Kanske hade jag sagt att jag tyckte om flaggor eller också var det slumpen som spelade in. 08.20 skickades telegrammet iväg, personen som expedierade hade initialerna IP. Hur det kom fram till oss vet jag inte men jag antar att det levererades av ett telegrambud i en brandgul Televerksbil, en gamängaktig kille som sa till mormor: "Tjänis damen, här är en hälsning till lillgrabben. Fika? Nej, jag har lite brådis serru. Morsning och goodbye". Och så gjorde han en rivstart med Televerksbilen och försvann ut på vägen som möjligen vid denna tid var snötäckt men det vet jag ju inte eftersom jag inte kan hitta morfars dagbok.