torsdag 8 mars 2012

17

Det här är inte vårt hus men det skulle kunna vara. Skorstenen sitter ungefär på rätt plats och tallarna runtomkring skulle kunna vara tagna direkt från skogsbacken hemma. Någon siffra 2 fanns dock inte, däremot var en stege fastsatt på väggen. Jag kan inte minnas om den någonsin användes. På andra sidan väggen som syns, fanns skafferiet till höger samt vardagsrummet till vänster. Fast vi sa aldrig "vardagsrummet", den benämningen passade inte riktigt in. Vi sa bara "rummet" eller ännu hellre "kammarn". Något "master bedroom" existerade förstås inte. Vi hade en allt-i-ett lösning som fungerade bra. Om nätterna drogs bäddsoffan ut och i köket huserade morfar i sin soffa som inköpts på Möbelmagasinet, en bosättningsaffär i Stockholm som jag nu antar gått i graven för länge sedan. Den kan också ha hetat Möbelkompaniet, där sviktar minnet en smula. Utsikten från huset var riktad ner mot gården. Avståndet till den var cirka 400 meter. Endast en syrenhäck låg emellan. På den slog blommorna ut i början av juni. Mormor brukade plocka in några stycken och sätta dem i en vas, det var som en markering på att sommaren börjat. Många somrar senare gör jag observationen att syrenerna nu slår ut mycket tidigare än förr. Vad beror det på? Jag har ingen förklaring, jag bara redogör för fenomenet. Om det nu inte är ett minnesfel. På den frågan och på många andra, kan jag bara svara, jag vet inte. Vi får nöja oss med det.