torsdag 22 mars 2012

35

Och på tal om järnvägar, här är Ensta hållplats belägen längs med linjen mot Rimbo. Härifrån åkte vi en gång, mormor, morfar, min mamma och jag. Vi gjorde en söndagsutflykt till Norrtälje. Rimbo var på den tiden en stor knutpunkt för Roslagsbanan med förgreningar till Hallstavik, Uppsala och just Norrtälje. Jag minns inte så mycket av själva resan men framme vid målet drack vi kaffe i den kända DC 3:an som stod uppallad i stadsparken. Samma flygplan återfinns nu vid stadens infart. Vi träffade också en luffare som varit hem till oss flera gånger i Tibble. Han hette Sten och sålde skosnören. Jag antar att resan tillbaka gick i trötthetens tecken. Hem till stugan kom vi genom att promenera från Ensta hpl. På bilden syns också en kiosk med en för tillfället stängd lucka. Kiosken var i drift en bra bit in på 1970-talet. De hade det vanliga sortimentet av tidningar, godis, tobaksvaror, etc. På andra sidan järnvägen låg det tidigare nämnda Ensta Bageri, drivet av familjen Nyström. Många godsaker fanns bakom disken och jag minns särskilt kanellängderna och de med pärlsocker på. Bageriet är förstås borta liksom stationshuset även om Ensta aldrig var någon riktig station. Nu finns det ingenstans man kan gå in och värma sig en smällkall vinterdag. Man får bara vänta på tåget och se glad ut.